Nikaro gym & rehab Nikaro gym & rehab

För hela kroppen

GRUPPTRÄNING 2020

GRUPPTRÄNINGEN 2020  kommer att ha i stort sett samma upplägg som tidigare. Du bokar dig tidigast 3 dygn på klockslaget före respektive pass. Vi har ett ordinarie veckoschema. Dessutom dyker det upp såväl happeningpass som gästledarpass.

All gruppträning ingår i medlemskapet, men även du som inte är medlem kan boka in dig som alla andra. Då köper du en 5 eller 10-tagg som också ger dig också möjlighet att träna på egen hand i gymmet. Receptionen hjälper dig med info om dina olika möjligheter.

Vinter och vår 2020

 

MÅNDAGAR

09:30-10:30 SENIOR STATION Emma
För 60+. Här jobbar vi i 6 olika stationer för varje gång. Vi jobbar med kondition, styrka och inte minst rörlighet. Passet är upplagt så att du själv kan anpassa hur mycket du ger på varje station. 2 varv tar vi oss igenom tillsammans. Välkommen!
17:00-18:15 DANS/INTERVALL 75 min Emma
Detta är en dansform som passar alla – oavsett tidigare danskunskaper. Vi jobbar med enkel koreografi till olika musikstilar. Allt från Salsa, Latino till hiphop och pop. I mitten av passet jobbar vi igenom 10 styrkeövningar, därav 75 minuter. Hela kroppen och knoppen får en härlig genomkörare. Målet med passet är att du ska få upp puls , mungipor och känsla till en högre nivå. Välkommen!
17:30-18.30 ONE MORE Cecilia
Under ett One-more pass tränar vi hela kroppen med både styrka och kondition. Redskapen vi använder i träningen varierar och är bland annat skivstänger, medicinbollar, hoppboxar, Kettlebells. Även upplägget, i vilken följd och hur länge vi gör övningar är olika från pass till pass.
18:30-19:30 CYKEL 60 Elin Sixtensson
Ett pass som utmanar din kondition så väl som dina muskler. Passet är upplagt i form av olika tidsintervaller och varierande takter med skiftande belastning. Fokus ligger på fartlek varvat med tyngre moment. Prestationsnivån är individuell, så erfaren som nybörjare, passet är något för alla!

TISDAGAR

13:30-14:30 MAMMATRÄNING Elin Bergqvist
Mammaträning är ett pass för dig som vill komma igång med träningen efter graviditeten. Kanske är ditt mål att stärka upp kroppen, få träningsinspiration eller kanske bara att få träna tillsammans med andra? Oavsett mål träffas vi tillsammans med våra barn och fokuserar på träningsglädje och pepp. Vi arbetar igenom hela kroppen i kombinerade övningar för styrka, rörlighet och flås. Med barnet som viktmotstång aktiverar vi barnet i en interaktiv lek. Passet är utformat för att passa alla och du som deltagare kan själv bestämma vilken nivå som passar dig och ditt barn. Krav för deltagande: barn och mamma ska vara friska, du ska ha varit på efterkontroll hos barnmorska samt ha kännedom om hur du aktiverar bäckenbotten och bålmuskulatur Tips: ta gärna med en leksak till barnet, filt eller liknande för de stunder då vi kommer arbeta på golvet.
17:00-17:30 KETTLEBELL TEKNIKPASS Dennis Jakobsson
I detta pass kommer vi gå igenom olika övningar och tekniker med Kettlebell. I ett lugnt tempo får du chansen att gå igenom grunden inför det kommande styrkepasset. Passar både för nybörjare och erfarna Kettlebellutövare. Deltagande vid Styrkepasset sker via separat bokning.
17:30-18:00 KETTLEBELL STYRKEPASS Dennis Jakobsson
30 minuter Kettlebellpass där du arbetar med hela kroppen i olika kombinationsövningar. Övningarna går att anpassa efter dina förutsättningar, här finns något för både nybörjare och erfarna kettlebellutövare. Deltagande vid teknikpasset sker via separat bokning. Uppvärmning sker på egen hand innan passets början.
18:00-18:45 CYKEL 45 Jennie Ekberg
Ett energifyllt och effektivt cykelpass med full fart. Under 45 min trampar vi loss till härlig musik. Ren konditionsträning som utförs helt på din egen nivå. Passar allt från nybörjare till erfarna. Om du vill ha instruktioner på inställningarna, kom 5 min innan.
19.00-20:00 YOGA Jennie Ekberg
Ett skönt och meditativt yogapass där medveten andning, balans och styrka kombineras med klassiska yoga-positioner i ett härligt flöde. Perfekt komplement till dig som tränar hårt. Passar alla nivåer, oavsett om du är nybörjare eller har utövat yoga tidigare.
19:00-20:00 INTERVALLPASS Lisa
I detta pass blandar vi styrke- och konditionsövningar i olika upplägg från gång till gång. Vi använder oss av både redskap och vår egen kroppsvikt. Du bestämmer vilken nivå du vill träna på och kör efter dina förutsättningar. Tillsammans peppar vi och hejar på varandra!

ONSDAGAR

10:00-11:00 CYKEL SENIOR Gunnar
Cykelpass där du anpassar ansträngningen efter egen förmåga och vilja.
12:00-13:00 GRÖNA CIRKELN Roland
Vi börjar med uppvärmning till musik i Plutonen 8-10 minuter. Fortsätter i Majoren och Översten med cirkelträning 2 varv i de 9 Gym80-maskinerna + ytterligare 9 stationer. Jobbar på varje station i 45 sek och vilar 15 sek. Ett lätt och skönt Mitt-På-Dagen-Pass!
17:30-18:30 DANSTABATA Maja
Passet bjuder på en riktig genomkörare där vi arbetar med flås, rörlighet och styrka. Till skillnad från det vanliga danspasset arbetar vi med ett rörelsesegment i taget i ett tabataupplägg. Varje övning har tre olika växlar där du efter egen förmåga kan växla upp eller ner i intensitet och svårighetsgrad. Rörelserna är hämtade ifrån olika dansstilar och utförs till medryckande musik. Passet startar med en uppvärmning och avslutas med nedvarvning, däremellan sätter du själv ribban.
18:00-19:00 STYRKEINTERVALLER Marie
Rakt och teknikenkelt pass med hög energi. Passet ger dig en riktig genomkörare för både styrka och kondition. Självklart kan du anpassa träningen efter din dagsform, men förvänta dig drivande musik och maximal pepp!

TORSDAGAR

11:00-12:00 SENIOR STATION Elin Bergqvist
Ett pass för dig som är 60+ Under denna timme jobbar vi med olika stationer där vi utmanar kondition, styrka och rörlighet. Passet är uppbyggt så att du har möjlighet att anpassa träningen efter egen förmåga. Vi startar passet med en gemensam uppvärmning och avslutar med en nedvarvning. Välkomna!
18:30-19:30 ONE MORE Sofie
Under ett One More-pass tränar vi hela kroppen med både styrka och kondition. Redskapen vi använder i träningen varierar och är bland annat skivstänger, medicinbollar, hoppboxar, däck, sandsäckar, Kettlebells. Välkommen till One More-teamet!

FREDAGAR

08:30-09:30 PILATES Kristina
Pilates enligt Stotts metod på matta är en skonsam, mjuk och effektiv styrketräning. Fokus ligger på de små musklerna närmast leder och skelett som man inte kommer åt vid snabba, stora rörelser. Passar alla. Fungerar lika bra som rehab som ett komplement till ordinarie träning. Inga förkunskaper krävs, dock måste man klara av att vara på golvet. Avslutas med ca 10 min stretching.
11:00-12:00 SENIOR DANS Maja
Ett senior-danspass med fokus på rörelseglädje och energi. Passet innehåller styrka, rörlighet och balans såväl som puls och koordination. Vi arbetar till svängig musik och rör oss på ett prestigelöst och lekfullt sätt. Timmen börjar med en skonsam uppvärmning och avslutas med en avslappning för att komma i balans inför helgen. Däremellan rör vi oss efter egen förmåga. Välkomna!
17:00-18:15 STORA CIRKELN Roland /Jennie Ekberg
Cirkelträning i maskiner för styrka och kondition. Vi kör 2 varv i 25 stationer i norra delen av gymmet. 45 sek arbete – 15 sek vila. 50 min effektiv tid träning. Lägg till några min i uppvärmning och nedvarvning så är vi uppe i dryga timman innan vi är klara. Välkommen till ett gött “inför-helgen-pass”!

SÖNDAGAR
17:30-18:30 PILATES Kristina
Pilates enligt Stotts metod på matta är en skonsam, mjuk och effektiv styrketräning. Fokus ligger på de små musklerna närmast leder och skelett som man inte kommer åt vid snabba, stora rörelser. Passar alla. Fungerar lika bra som rehab som ett komplement till ordinarie träning. Inga förkunskaper krävs, dock måste man klara av att vara på golvet. Avslutas med ca 10 min stretching.

 

EJ KONTINUERLIG GRUPPTRÄNING. Se tillfällen på hemsidans veckoschema.

CORE Karin
Core är ett pass där vi fokuserar på muskler i och kring bålen för att förbättra kroppskontroll i rörelse. Detta för att bli starkare i vår vardag men också för ökad styrka och kontroll i annan träning. Vi kommer utföra kroppsbelastande övningar. Detta är träning som passar dig som nybörjare såväl som för dig med tidigare träningsvana.
GRAVIDTRÄNING Karin
Ett gruppass där vi tränar tillsammans och där du kan få råd och tips om din träning under graviditet. Jag som sjukgymnast och instruktör vill hjälpa dig att kunna vara fortsatt fysiskt aktiv och känna träningsglädje genom hela din graviditet. Detta pass är öppet även för dig som inte är medlem på nikaro gym.
CYKEL CIRKEL Camilla
Ett kombinerat styrke- och konditionspass där vi kommer att varva konditionsträning på cykeln med olika kroppsviktsövningar. Ett pass som passar alla, då det är du som bestämmer tempo utifrån dina förutsättningar och din dagsform. Ett perfekt pass för dig som gillar cirkelträning och cykel. (Vi använder vanliga skor)
CIRKELFYS Jennie Elm
I olika tidsbestämda block arbetar vi oss igenom övningar som utmanar såväl styrka och kondition som rörlighet. Tempot bestämmer du själv och alternativ ges för att passa allas mål och förutsättningar.
TABATA Jennie Elm
Enkel och effektiv intervallträning där vi blandar övningar med endast kroppen som redskap och övningar med lättare vikter/redskap. Hela kroppen jobbas igenom och både styrka och kondition inkluderas.
ROGERS INTERVALLER Roger Didrick
Egen uppvärmning före passet 2 varv av härlig intervallträning! 20 stationer styrka och 20 stationer kondition! 40 minuter på varje varv. Svett, flås och muskler! Du kör givetvis efter din egen kondition och styrka.
ROGERS RÖVARPASS Roger Didrick
Egen uppvärmning före passet. Vi kör intensiv träning, styrka bara med kroppen och kondition emellan. Intervaller i pass om 6 st. Passet tar ungefär 40 minuter.

Håll ögon öppna för vår info på hemsidan där du som medlem kan boka dig. Är du inte medlem har du möjlighet att 2 timmar före respektive varje pass se om det finns platser kvar. Då är du välkommen att deltaga och betalar en engångsavgift, 110:- inomhus och 100:- utomhus.

 

 

 

 

 

 

Närmaste dygnets träningspass

Extrapass:HIIT
med Camilla Elm
2020-01-26
09:30-10:30

Ett högintensivt träningspass där vi kommer att arbeta i 30 sek långa intervaller följt av 15 sek lång vila. Ett pass som passar alla då du styr intensiteten utifrån din dagsform och dina förutsättningar.

Boka pass
PILATES
med Kristina Svensson
2020-01-26
17:30-18:30

Pilates enligt Stotts metod på matta är en skonsam, mjuk och effektiv styrketräning. Fokus ligger på de små musklerna närmast leder och skelett som man inte kommer åt vid snabba, stora rörelser. Passar alla. Fungerar lika bra som rehab som ett komplement till ordinarie träning. Inga förkunskaper krävs, dock måste man klara av att vara på golvet. Avslutas med ca 10 min stretching.

Boka reservplats >
ROGERS INTERVALLER
med Roger Didrick
2020-01-26
18:00-19:40

Egen uppvärmning innan passet. 2 varv av härlig intervallträning! 20 stationer styrka och 20 stationer kondition! 40 minuter på varje varv. Svett, flås och muskler! Du kör givetvis efter din egen kondition och styrka.

Boka reservplats >

Vecka 4

måndag 20/1

Eksjö kommun - Cilla Hedin- EJ BOKBAR

06:45 – 07:30

Marie Larsson

SENIOR STATION

09:30 – 10:30

Emma Rokäll

Info

DANS / INTERVALL - Start senare i februari

17:00 – 18:15

Emma Rokäll

ONE MORE

17:30 – 18:30

Cecilia Fridh

Info

CYKEL 60

18:30 – 19:30

Elin Sixtensson

Info
tisdag 21/1

MAMMATRÄNING

13:30 – 14:30

Elin Bergqvist

Info

KETTLEBELL TEKNIKPASS

17:00 – 17:30

Dennis Jakobsson

Info

KETTLEBELL STYRKEPASS

17:30 – 18:00

Dennis Jakobsson

Info

CYKEL 45

18:00 – 18:45

Jennie Ekberg

Info

GYMINTRO

18:00 – 19:00

David Windisch

Info

YOGA

19:00 – 20:00

Jennie Ekberg

Info

INTERVALLPASS

19:00 – 20:00

Lisa Andersson

Info
onsdag 22/1

Extrapass: CIRKELFYS

06:40 – 07:30

Jennie Elm

Info

OL Gymnasiet EJ BOKBAR

08:00 – 09:00

Cecilia Bergander

SENIOR CYKEL

10:00 – 11:00

Gunnar Karlsson

Info

GRÖNA CIRKELN

12:00 – 13:00

Roland Fridholm

Info

DANSTABATA

17:30 – 18:30

Maja Ottosson

Info

STYRKEINTERVALLER

18:00 – 19:00

Marie Larsson

Info
torsdag 23/1

OL Gymnasiet EJ BOKBAR

08:00 – 09:00

Cecilia Bergander

SENIOR STATION

11:00 – 12:00

Elin Bergqvist

Info

Extrapass: CIRKELTRÄNING

17:00 – 18:00

Jennie Elm

Info

CYKEL

19:00 – 20:00

Karolina Persson

Info
fredag 24/1

PILATES

08:30 – 09:30

Kristina Svensson

Info

SENIOR DANS

11:00 – 12:00

Maja Ottosson

Info

STORA CIRKELN med intro för nya 16:45

17:00 – 18:15

Jennie Ekberg

Info
lördag 25/1

GRAVIDTRÄNING

09:00 – 10:00

Karin Henning

Info

ROGERS RÖVARPASS

10:00 – 11:00

Roger Didrick

Info
söndag 26/1

Extrapass:HIIT

09:30 – 10:30

Camilla Elm

Boka pass

PILATES

17:30 – 18:30

Kristina Svensson

Boka reservplats

ROGERS INTERVALLER

18:00 – 19:40

Roger Didrick

Boka reservplats